Mhing: lijkt op mahjong maar is geen mahjong

Een kaartspel dat je met twee tot zes mensen kan spelen is natuurlijk geen mahjongspel, maar als de kaarten bamboes, kringen en tekens heten, of winden en draken en er bovendien ook bloemen zijn, dan lijkt Mhing wel verdacht veel op echt mahjong. Mhing werd in 1986 in Amsterdam uitgegeven als Jumbo-spel.

mhing-doosdicht

De doos van het spel Mhing, in 1986 als Jumbo-spel uitgebracht. De doos meet 275 x 197 x 50 mm .

Het doel van het spel is als eerste 500 punten te scoren. Je scoort punten door ‘Mhing’ te gaan. Dat wil zeggen door als eerste vier combinaties van drie kaarten en een paar te vormen. Dat lis dus precies hetzelfde als bij mahjong

Een klassiek kaartspel gebaseerd op Mah Jongg, zo staat op de zijkant van de doos vermeld.

Een klassiek kaartspel gebaseerd op Mah Jongg, zo staat op de zijkant van de doos vermeld.

Het Mhingspel telt 150 kaarten. De afmetingen zijn 7 x 56 mm. De kaarten zijn onderverdeeld in 108 seriekaarten, 28 prentkaarten, 8 bloemenkaarten en 6 Mhingkaarten. De seriekaarten bestaan uit bamboes, kringen en tekens.

De bamboekaarten, 1 tot en met 9.

De bamboekaarten, 1 tot en met 9.

De kringenkaarten, 1 tot en met 9.

De kringenkaarten, 1 tot en met 9.

De tekenkaaren, 1 tot en met 9.

De tekenkaaren, 1 tot en met 9.

Dan zijn er in Mhing-terminologie de prentkaarten, de vier winden en de drie draken.

De vier winden Oost, Zuid, West en Noord.

De vier winden Oost, Zuid, West en Noord.

De rode, de witte en de groene draak.

De rode, de witte en de groene draak.

De vier bloemenkaarten. Van ieder zijn er twee in het spel.

De vier bloemenkaarten. Van ieder zijn er twee in het spel.

Een kaart voor de scores en een Mhingkaart die als joker wordt gebruikt.

Een kaart voor de scores en een Mhingkaart die als joker wordt gebruikt.

De ruggen van de kaarten zien er fraai uit.

De ruggen van de kaarten zien er fraai uit.

Ook in de doos een spelregelboekje, een handleiding voor de puntentelling en een scoreblokje.

Ook in de doos een spelregelboekje, een handleiding voor de puntentelling en een scoreblokje.

De speler die als eerste ‘Mhing’ weet te maken is de winnaar. Alleen de winnaar scoort. In Mhing-terminologie heet dat: krijgt krediet. In de handleiding staat aangegeven hoeveel krediet je krijgt voor welke combinaties. De hoogste score is 41 krediet = 131.072 punten.

De fiches in de kleuren zwart (100 punten), rood (10 punten) en wit (2 punten).

De fiches in de kleuren zwart (100 punten), rood (10 punten) en wit (2 punten).

Op Mhing werd Jumbo-garantie gegeven. Wie niet tevreden was, kon schrijven naar Koninklijke Hausemann & Hötte nv, postbus 1729, 1000 BS Amsterdam.

Op Mhing werd Jumbo-garantie gegeven. Wie niet tevreden was, kon schrijven naar Koninklijke Hausemann & Hötte nv, postbus 1729, 1000 BS Amsterdam.